Lokutus
Ego sum Lokutus flagellum dei

Jak (ne) hrát Travian
25.11.2007
jen tak

Každý se jistě setkal s komentářovým spamem typu Travian. Typicky se na nějakém frekventovaném fóru objevil blábol typu:

Jo, to je fakt hrozný. Mrkni sem, tam najdeš všechno: http://www.travian.cz/?uc=cz123456789.

Je jasné, že to je osobní odkaz nějakého mouly, který chce takto vydělat. Někdo mu na ten odkaz klikne, a moulovi jdou penízky. Úspěšně jsem to dlouho ignoroval, až mi to jednou nedalo a ten web si otevřel. Nikoliv přes ten osobní odkaz, ale přímo. A zjistil jsem, že je to on-line hra německého původu. A protože mám k on-line hrám veskrze pozitivní vztah, rozhodl jsem se to vyzkoušet.


Zaregistroval jsem si účet na doporučeném serveru číslo 11. V této hře se hraje v několika herních světech paralelně a systém se vás snaží procpat na server, který není příliš obsazený a jede relativně krátce. To je velmi podstatné, jak se dozvíte později.

Základní informace o hře 

Princip hry je vcelku primitivní, jak už u HTML on-linovek bývá zvykem. Máte k dispozici herní svět, rozdělený na políčka 800x800. Na každém políčku může stát něčí vesnice, anebo je tam oáza, les, skalnatá pláň apod. Obsazeným políčkům hráči se říká vesnice, neobsazeným zase opuštěné údolí. Vy dostanete do začátku vesnici se dvěma lidmi a trochou zásob. Na začátku máte nějaký úkol, který když splníte, tak přijdou další zásoby na rozjezd. Úkoly se liší server od serveru a rasa od rasy. Pak už je to jen na vás.

Můžete si za cash zaplatit jakýsi nadstandard, tedy koupit si komoditu, která se ve hře nedá jinak sehnat – zlaťáky. Za ty si pak kupujete různé bonusy, jako třeba vyšší výtěžnost z manufaktur, nebo rychlejší stavění apod.

Popis a zahájení hry 

Vesnice se dělí na dvě části; surovinová, neboli okolní doly a pole a infrastrukturní, neboli samotná vesnice. Máte na výběr ze tří ras; Germáni, Galové a Římané, přičemž však rozdíly mezi nimi jsou minimální. Všechny rasy mají v podstatě zhraba stejně tak silné jednotky a dokonce i stejné typy jednotek, akorát se jinak jmenují. Všechny rasy staví i stejné typy budov s minimem rozdílů. Je tedy zjevné, že rasy tam byly přidány jen proto, aby to nebyla až taková nuda.

V zásadě neděláte nic jiného, než že rozšiřujete svou vesnici. Každá budova, nebo manufaktura má úrovně, které musíte rozšiřovat. Čím vyšší úroveň pole, tím více obilí vám dává. Čím vyšší úroveň Kasáren, tím rychleji staví nové jednotky. Atd. Vaším zájmem je tedy rozšiřovat, rozšiřovat a zase rozšiřovat. Když jste rozšíření na jistou úroveň, můžete postavit tři ukrutně drahé kolonisty a obsadit nějaké sousední opuštěné údolí a vystavět tam další vesnici, kterou zase budete... rozšiřovat až do zblbnutí.

Suroviny a rozdělení vesnic

Suroviny jsou velmi podstatné pro rozšiřování a výstavbu armády. Je proto záhodno cpát zpočátku všechno do manufaktur. Máte obilná pole, rudný důl, důl na hlínu a dřevorubce. V první vesnici má každý hráč čtyři dřevorubce, čtyři hliněné doly, čtyři rudné doly a šest obilných polí.

Vesnice – manufaktury

Když máte víc vesnic, tak jen jedna je hlavní. V té můžete stavět manufaktury na vyšší úroveň, než deset. V ostatních pouze do desítky. Hlavní vesnice se pozná podle toho, že je v ní Palác, zatímco v satelitech je pouze rezidence. Zatímco satelity vám může nepřítel zbourat komplet, takže o ně přijdete, hlavní vesnici vám může zbourat tak, že vám zůstane jen palác, ale nepřijdete o ni. Ale v podstatě je to zase jedno, jak si povíme dál.

Bojový mód hry

Máte na výběr z osmi různých druhů jednotek, z nichž některé jsou pěší, jiné na koni a další na kolečkách. Jsou tam základní pěšáci, pokročilí pěšáci, pěšáci spíše do obrany, pak zvěd na koni, lehká a těžká jízda, beranidlo a katapult. Katapultem se dají bořit budovy ve vesnici. Pak je tam speciální jednotka, za Římany je to Senátor, za germány Kmenový vůdce, za galy překvapivě Náčelník. Tato jednotka je velmi drahá, ale zase dokáže překecat obyvatele jiné vesnice, aby se přidali k vám. Třeba Římané ke Germánům apod. Každá jednotka pak je nějak rychlá a nějak ozbrojená a nějak obrněná, což dává součet její sílu v útoku a obraně a také rychlost, s jakou se bude armáda pohybovat, tedy za jak dlouho dojde k cílové vesnici.

Strategie

Strategie je věc, kvůli které tyto hry hrajeme. Kdo nemá rád strategii, zahraje si raději nějakou střílečku, nebo arkádu. Ale stratégové mají rádi strategie. Máme budovatelské strategie, obchodní strategie a vojenské strategie. A teď pozor; Travian není ani jedna z nich.

Je to fakt. Hrál jsem to měsíc, sledoval jsem, jak to hrají zkušenější hráči, kteří mají hromadu vesnic v několika světech, a nepřišel jsem na to, kde tam je ta strategie.

Budovatelská strategie - Stavíte vesnici, to je fakt. Máte na výběr z asi třiceti infrastrukturních budov a čtyř manufaktur. Rozšiřujete jejich úrovně, přičemž čím větší úroveň, tím výkonnější budova je. Avšak nemáte žádnou zpětnou vazbu na obyvatele, nejsou tam žádné obytné budovy, obyvatelé vám přibývají tak nějak samozřejmě s tím, jak se rozšiřují jednotlivé budovy. Populační počet je ve hře hlavní ukazatel kvality vesnice a hráče, ale je to jen číslo. Žádné další informace. Žádné problémy s tím spojené. Prostě když máte hodně rozšířenou vesnici, máte hodně lidí, když málo, tak málo lidí. Primitivní a nudné.

Obchodní strategie – Máte možnost obchodovat, pokud máte ve vesnici vystavěno tržiště. Čím větší úroveň tržiště, tím více obchodníků máte a tím víc materiálu můžete převážet. Jeden obchodník unese 500 kusů čehokoliv. Železa, hlíny, obilí, nebo dřeva. Směňovat můžete jeden druh za jiný. V podstatě tím nic nevyděláte. Můžete si sice říci, že za 500 dřeva požadujete 1000 železa a pokud někdo zoufale potřebuje dřevo, tak to s vámi smění. Ale většinou ne. Trh nemá žádné větší výkyvy, je vcelku stabilní a doba dodání závisí na vzdálenosti. Trh je v této hře dobrý jen na to, pokud nutně potřebujete nějaký druh surovin na výstavbu, zatímco máte jiné suroviny nadbytek, tak že vám zkrátí dobu čekání na výstavbu. Než vám manufaktura dodá potřebnou surovinu, máte šanci to dřív směnit za jinou. Jinou funkci trh v této hře nemá. Primitivní a nudné.

Vojenská strategie – Jednotky jsme si víceméně popsali, takže jen stručně. Každá rasa má k dispozici zvědy, kteří jsou velmi rychlí. Principem je zjistit co nejvíce informací o protivníkovi, jako kolik má ve vsi jednotek a jaké druhy a hlavně, kolik má jednotlivých druhů komodit, které by se daly ukrást. No a podle toho pak poslat armádu. Můžete posílat loupežné přepady, nebo destruktivní přepady. Ve vsi se můžete bránit, přičemž obranu můžete posílit vystavěním zdi okolo vsi na co nejvyšší úroveň. Zapomeňte na vůbec nějakou taktiku, hrubá síla zde vítězí. Kdo má víc, vyhrává. Ve hrách, jako je třeba Red dragon, nebo Webgame máte možnost ovlivnit útok a obranu taktickými tahy. V RD třeba můžete sesílat kouzla, která protivníkovi ničí ekonomiku, likviduje lidi, nebo způsobuje jejich neschopnost pracovat. Můžete posílat zloděje, kteří provádí různé zákeřné akce. Ve WG máte zase možnost oslabit protivníkovu obranu taktickými raketami, či taktickými úkoky, jako třeba noční tažení Mechů, zlikvidování obranných bunkrů, útokem na týl obrněnými jednotkami a snížení připravenosti armády. Můžete použít rozvědku. Prostě ty hry obsahují prvky taktiky a strategie. Travian nikoliv. Dokonce ani nemůžete zachránit armádu tím, že ji před útokem, o kterém víte dopředu, odešlete na nějakou nevojenskou misi. V jiné hře – OGame - která se odehrává ve vesmíru je toto součástí obranné strategie. Pokud na vás útočí silnější flotila, naložíte co nejvíc surovin do transportérů a pošlete celou flotilu pryč. Zachráníte tím podstatou část surovin a hlavně flotilu, kterou by vám nepřítel rozmetal. Říká se tomu fleetsave. V Travianu nic takového není. Pochoduje na vás ohromná armáda a vy musíte dřepět na zadku a čekat, až přijdete o své vojáky. Primitivní a nudné.

Jak to tedy hrát?

Pokud už se rozhodnete investovat svůj čas do tohoto shitu, což znamená hrát několikrát denně, neustále kontrolovat vesnice, neustále investovat suroviny a co nejrychleji se rozvíjet – znamená to hlídat si čas, a když třeba víte, že vám doly dělají 300 železa za hodinu a vy potřebujete 5500 železa na výstavbu něčeho, tak si spočítat, v kolik hodin to bude našetřeno a v tu dobu tam být připraven... Takže pokud se opravdu rozhodnete to zkusit, zde je pár rad, jak na to.

Ve hře máte jednu ze dvou možných rolí. Fakt. Ta hra je tak ukrutně hloupá, že více možností neposkytuje. Buď jste farmář, anebo farma. Farmář je ten, kdo sklízí slabší vesnice, no a farma je ten, kdo takové slabší vesnice vlastní. Pokud začnete hrát jako farma, nemáte žádnou, opakuji žádnou šanci, stát se farmářem. Je to součást jediné možná strategie, kterou můžete ve hře sledovat.

Principem je:

  1. Objevit se na začátku v nějaké relativně klidné oblasti, kde máte za sousedy stejně silné vesnice, jako jste sami. To poznáte podle populace a členství v alianci. Pokud se objevíte se svou populací 2 kusy a bez příslušnosti k alianci v oblasti, kde je kolem vás několik vesnic s populací nad 50, nebo dokonce 100 a s příslušností k aliancím o mnoha členech, tak to ani nehrajte. Zrušte rovnou účet a zkuste to znova, v jiné oblasti, nebo na jiném serveru.
  2. Příslušnost k silné alianci. Čím více členů aliance má, tím je větší zárukou bezpečí. Musíte pak však plnit úkoly od šéfa aliance, jako třeba přispívat šéfovi na stavbu Ambasády, aby mohla aliance přijmout víc členů, cíleně likvidovat potenciální ohrožení ve svém okolí apod.
  3. Farmařit a likvidovat slabší oponenty. Ti, co jsou slabší, by mohli být v budoucnu silnější. Je tedy potřeba je neustále bedlivě sledovat pomocí zvědů a bránit jim v rozvoji. Pokud třeba má našlápnuto ke kolonizaci (má Palác na desítce a staví kolonisty), tak na něj vytáhnout, zabít kolonisty a katapultama mu snížit úroveň paláce. Pokud staví armádu, zase na něj vytáhnout a armádu mu zlikvidovat v zárodku. Atd. Což tomu slabšímu bere motivaci ke hraní a zpravidla to končí zrušením účtu z jeho strany.

Pokud si budete vybírat server, vybírejte ten nejnovější (poznáte podle čísla). Starší servery mají sice až o polovinu méně hráčů, ale to znamená jen to, že slabší kusy tam už dávno odpadly a zůstali tam jen farmáři.

Zahájení se podobá tomu, jako byste zavřeli hromadu lidí do místnosti, rozdali jim sekery a ti, kteří přežijí, mohou pokračovat dál. Kdysi jsem viděl takový horor, kdy se zhruba jedenáct jedinců ocitlo v domě, odkud nevedl východ ven, a když se probrali, hlas z reproduktoru jim oznámil, že ven se dostane jediný člověk, a to pouze v případě, že ostatní budou mrtví. Jako bonus pak dostane tašku plnou peněz. Pointou bylo, že když pak jeden skutečně zůstal, otevřela se pancéřová vrata, za nimi byla chodba, kde ležela ta taška s penězi a na konci další pancéřová vrata. A za nimi byl další barák s několik uštvanými jedinci a každý držel v ruce stejnou tašku. Druhé kolo. Tak stejný pocit mám i z Traviana. Nevím, jestli to má nějakou koncovku, ale předpokládám, že tam budou mamutí aliance se členy, kteří mají desítky vesnic a tyto aliance se mydlí mezi sebou.

Vymlátit ze hry vás nikdo nemůže. Vždycky vám zůstane alespoň jedna vesnice. Ale jen v základu. Můžou vám z ní vymydlit všechny budovy. Což se rovná tomu, jako kdybyste začínali znovu. Pak už nezbývá, než zase jen zrušit účet.

Ideální je tedy takováto startovní pozice:

Travian start

Zrušení účtu

Zrušení účtu je problém, protože to trvá tři dny. Nevím proč, ale jen se domnívám, že to je kvůli tomu, aby si hráči nerozjížděli účty tak často. Třeba zkoušet to tak dlouho, dokud se neobjeví v dobré a relativně klidné oblasti. V pravidlech je pak podmínka, že hráč nesmí mít více účtů na stejném serveru. Může mít klidně účet na každém serveru, ale pouze jeden.

Závěr

Ztráta času, co dodat jiného.

linkuj.cz vybrali.sme.sk

Komentáře

(Wu - WWW, 25.11.2007, 13:14:55)
Bravurní analýza!

(Nimue, 26.11.2007, 09:55:04)
musim oponovat co se tyce strategie
napr. fleetsave jak to nazyvate - v Travianu muzete uhnout tez - do jine vlastni ci spojenecke vesnice, oazy atd. suroviny taktez muzete poslat jinam a pak si je vyzadat z5 (zalezi na duvere)
- strategie - koordinace utoku ci obrany na vteriny presne (hra bezi v realtime)atd.

v cem mate neskonalou pravdu - sileny zrout casu a nicitel rodinych vztahu pokud chcete byt farmar a ne farma

(mira, 26.11.2007, 09:59:30)
Jak je vidět, není to hra pro každého:))
Ps: A strategie to je, WTZ. Jen to chce hrát aktivně a ne jen klikat na políčka. Ale možná se mi jen líbí hloupé a nudné hry- např. šachy.

(Lokutus - WWW, 26.11.2007, 10:17:57)
Nimue: Pokud takovou vesnici na uhnutí máte. Ale pokud se objevíte jako farma, tak ji zaručeně nemáte. Chce to lépe číst. V Travianu záleží JEN na tom, kde se objevíte na začátku hry. Na ničem jiném. Z toho se pak odvíjí vaše role.

mira: Šachy a Travian = asi jako Šachy a Člověče nezlob se. Ale ani to nesedí přesně. Ani v člověče nezlob se se nehraje roky jedna hra.
A možná jste nečetl pořádně. Já to hrál velmi aktivně. Jsem u počítače převážnou většinu dne, takže jsem byl v Travianu v podstatě pořád. Vyzkoušel jsem si strategii farmy i strategii farmáře. To podle toho, kde jsem se objevil.

(mira, 26.11.2007, 13:47:12)
Šachy a travian nesrovnávám- jen se mi líbí oboje. A aktivitu neměřím v hodinách strávených travianem, ale přístupem ke hře. Je rozdíl mezi stereotypním klikáním na políčka, občasným projížděním farem a AKTIVNÍM hraním v rámci aliance- tj. koordinace útoků, diplomacie etc. Ale jak jsem už psal, není to hra pro každého. Avšak strategie to je! To, že tě nebaví je už jiná věc.

(Tomáš - WWW, 26.11.2007, 15:18:00)
Už se těším na za čas recenzi RD4 :)

(Lokutus - WWW, 26.11.2007, 17:25:08)
mira: Já bych to fakt strategií nenazýval, protože tam tak nějak chybí, hm... ta strategie. Ono mít v takovéto hře k dispozici jen 2 (slovy dvě) role, moc prostoru neposkytuje. Z toho už pak vyplývá to, co jsi psal o té koordinaci útoků, diplomacii etc. Jenže to není strategine, nýbrž a pouze snaha o efektivitu. Čím efektivnější diplomacie, čím lepší koordinace, čím vyšší počet členů v alianci... tím lepší výsledky. Trochu socialistický model. Všichni musí bezvadně táhnout za jeden provaz, aby to fungovalo. Ale kde je ta strategie? Pokud chci mít v Travianu úspěch, musím zvolit zcela jednoznačný (a jediný možný) postup: Vytvořit (resp. připojit se k) co nejsilnější alianci, která má co nejvíce aktivních hráčů, hrát často a snažit se o rozvoj aliance. Jakmile zvolíš jiný postup, máš smůlu a jsi farma. Nic jiného.
Stejný přístup je pak po té vojenské stránce. Pošleš prostě silnější armádu, než má protivník. Žádná taktika.
To samé obchodování. Také se nemůžeš zaměřit na ekonomiku a různými fíglemi a zvyšováním kvality něčeho vylepšovat příjmy.
Ne a ne a ne. Strategie v Travianu = 0.
Fakt, že mě to nebaví vyplývá jen a pouze z toho nedostatku strategie. Protože já mám strategie rád.

Tomáš: Já taky :-)
P.S. Pěkný avatar.

(mira, 26.11.2007, 18:32:46)
Skoro jako v životě, což?

Jinak je zajímavé, jak odlišný pohled na jednu věc můžou mít dva lidé. A za "socialistický model" dík, pobavilo:))

Ps: S tou armádou nemáš pravdu, nedávno jsem rozdrtil jednoho s 2x větším počtem vojáků... holt strategie:))

(Lokutus - WWW, 26.11.2007, 18:41:32)
mira: Tak to mi tedy pověz, jakou strategii jsi na něj použil.

(Lokutus - WWW, 26.11.2007, 18:43:48)
mira: Ještě Ad socialistický model...
No řekni, že to tak není. Nic pro individualisty, dneska by se to nazvalo spíše komunitní model, ale v principu jde v podstatě o to samé. ;-)

Pár věcí jsi tam přehlédl (Hekko [openID] - WWW, 26.11.2007, 22:33:52)
Rozdíly mezi rasami nejsou jen v názvu jednotek (třeba Galové mají pasti a jejich obchodníci unesou 750 kusů zboží; obchodníci různých ras jsou různě rychlí; někdo, tuším Římani, může stavět zároveň budovu ve vesnici a rozšiřovat pole a podobně).

Vojsko si můžeš schovat do jakékoli vesnice poblíž - i nepřátelské - prostě ho tam pošleš jako podporu. Pokud jsi v době útoku online, prostě si ho potom stáhneš zpátky.

V budování, aby bylo co nejefektivnější, je taky třeba sledovat určitou strategii - každé další rozšíření je výrazně dražší než předcházející, nestojí vše stejně všech surovin, takže určité suroviny jsou "cennější" s ohledem na to, co plánuješ v příštích dnech.

A určitě ještě něco, co jsem nepostřehla nebo zapomněla. Jenže verdikt je takový, že asi po dvou týdnech hraní to bylo hodně náročné na čas, zatímco zábava se jaxi vytratila.

Konečný verdikt - Hekko smazala účty na obou serverech a bez lítosti přestala ;)

(mira, 26.11.2007, 22:54:51)
Lokutus: Měl 6 vesnic, poslal jsem 5 falešných útoků v podobě jednoho katapultu na 5 jeho vesnic a 1 ostrý na tu šestou. On, ač to přímo nevěděl, si spočítal, že na něj jdou katapulty(z rychlosti postupu jednotek). Bylo mu asi jasné, že všechno nejsou vážně míněné útoky ale rozeznat který je který už nedokázal. V takové situace se nabízejí dvě možnosti, buď soustředit obranu v jedné vesnici a doufat, že ostrý útok půjde právě na ni, nebo rozptýlit obranu zabránit nejhorší destrukci katapulty avšak za cenu ztráty těch obranných jednotek. Vybral si tu prní možnost, dokonce se i strefil do vesnice na kterou šel ostrý takže z mojí armády zbyla slabá třetina, jeho obrana šla do kytek celá.
Poslal odvetu s úplně stenou taktikou. I já jsem se opevnil v jedné (hlavní) vesnici. Útok byl taky zdrcující, z obrany nezbylo nic. Avšak jeho pomalu se vracející útočná armáda (5000sekerníku + nějací pálkaři) záhy zanikla taky, protože se mi mezitím od něj vrátila moje jízda, kterou sem následně vyslal tak, aby přišli do jeho vsi přesně vteřinu potom, co tam dorazí ta jeho armáda. Za vteřinu je nestihl nikam poslat:)) Takže mi zůstalo asi 200 koníků, jemu nic. S těmito koníky a s náčelníky jsem mu ještě zabral jednu z jeho vedlejších vesnic- odpor nulový, neměl čím odporovat:)

Proč to fungovalo? Díky tomu, že se ve hře sice zobrazuje hlášení o příchozím útoku ale už ne kolik a jaké jednotky na vás útočník posílá. Také díky dobrému odhadu protivníka, notné dávky štěstí a znalosti mizerných obranných schopností útočných jednotek germánů.


Ad socialistický model: Mě se právě líbí ta nutnost spolupráce. Je zajímavé sledovat jak se postupem času v naší alianci přešlo od "demokratického" modelu kdy všichni hlasují o všem a spíš se kecá než dělá k modelu "osvícené monarchie" kde jsou zvoleni čtyři členové vedení, kteří řídí chod aliance, koordinují důležité útoky etc. Je to mnohem efektivnější a minimalizuje to vynášení informácí. ta hra je úžasný psychologický experiment:))

Pravda, pro individualisty to moc není ale to není ani fotbal, který je vynálezem imperialistcké anglie:)
Socialistické nebo ne, je to hlavně zábava. Ale fakt mě pobavila myšlenka rozdělní her na socialistické a kapitalistické. V duchu jsem si tak zkusil roztřídit některé hry a zatím mi vychází jen samé kapitalistické (dostihy a sázky, šachy...), nějakou ryze socialistickou ne a ne najít. Možná si socani neradi hrají... nebo lépe: nikdo si s nimi nechce hrát:))

(mira, 26.11.2007, 23:04:03)
ještě něco k tomu socialismu:
http://www.jcsoft.cz/fantasy/viewnews.asp?id=386

(Lokutus - WWW, 27.11.2007, 00:44:12)
Hekko: Ad rasové rozdíly: To je skoro nic. Galové pasti, Římané dvakrát tolik stavby atd... z hlediska rasových bonusů vzhledem ke hře to nemá žádný význam.

Podpora do nepřátelské vesnice mě nikdy nenapadla, to je fakt. Druhý fakt je, že suroviny stejně nezachráním, nehledě na to, že šance na rozšíření prostě není. Kolonisty, hrdinu, prostě všechno, co smrdí mocenskou pozicí ti tvůj farmář preventivně sejme.

Ad rozšiřování: No to jsem popsal. K tomu jedinému účelu slouží tržiště. Aby sis dotáhla suroviny, které ti právě chybějí. Urychluje to výstavbu. Ale to je tak vše, ohledně plánování.

S tou zábavou souhlasím. Po měsíci hraní na čtyřech serverech jsem to také zabalil, protože to je nuda.

mira: Uznávám, že jistý strategický prvek to má. Hezké plánování, to musím uznat. Ovšem to se dá odhalit až po velmi dlouhé době úspěšného hraní v roli farmáře. Ještě nějaká možnost strategie?

Ad socialistický model: Socialismus není opak kapitalismu. :-)
Ad psychologický experiment: Mno, to jsem četl o hromadě takzvaných komunitních serverech. Ale ve své podstatě se tam v rámci psychologie nedá odhalit nic, než znovu a znovu kolo. Ale je fakt, že to jen potvrzuje neefektivitu demokracie, jako takové.
Ad zábava: No právě že nic moc. Je to pořád to samé. Jedinou pozitivní věc, kterou v této hře vnímám je, že se člověk naučí trpělivosti.
Ad ostatní hry: Zdá se, že to mělo nějaký důvod, že. Možná ten, že lidé jsou v první řadě individuality a až pak společenští tvorové. A proto se většinou vymýšlí hry, kde každý hraje za sebe.

Ještě k tomu přechodu od demokracie k osvícenému monarchovi... Takže jestli to dobře chápu, ze společného hraní se stalo hraní pár individualit, které používají živé figurky a jejich prostředky.

(mira, 27.11.2007, 19:36:12)
Možností strategie je dost, dost nato aby se ta hra dala označit za strategii (byť třeba nudnou). Takový high-end tvoří strategie na alianční úrovni, tam pak i hrstka aktivních lidí může docela zavařit i mnohonásobně silnějšímu soupeři.

Ad socialistický model: Opak to není, ale rozdělení her na kapitalistcké a socialistické se přímo nabízel, nemohl jsem odolat:))
VŠICHNI JSME INDIVIDUALITY! (Life of Brian). Označit týmovou za socialistický model, je sice úsměvné ale to je podle mě tak všechno. Socialismus a týmová hra jdou k sobě asi jako sardinky s pudinkem.

Ad psychologický experiment: Eexperiment nemusí jen objevovat něco nového, kolikrát jsme vděční když potvrdí něco starého.
Ad zábava: O míře zábavnosti nemá smysl diskutovat, to je čistě subjektivní věc.

Ad osvícený monarchismus: Ne, chápeš to špatně. Každý si hraje sám za sebe. Vedení koordinuje činnost aliance pouze v případě ohrožení či nějakého závažnějšího konfliktu, kdy je potřeba jednat rychle a efektivně. Každý člen aliance má možnost se nějakým způsobem zapojit v užším kruhu vedení. Ovšem není to nárok, nýbrž výsada udělovaná za zásluhy. Podle mě to přirozenou cestou dospělo k ideálnímu systému.

(pazneht, 14.01.2008, 18:29:24)
Já bych doplnil 4. druh strategie "diplomacie a psychologie". O tom je travian, o tom, abys přesvědčil druhého, aby na tebe neútočil, ale naopak se s tebou spojil.
Ten kdo na tebe útočí se většinou má taky koho bát. Když ty máš pop100, on pop200, tak když se staneš členem i jen malé aliance, tak už si jen tak netroufne. A jinak obecně, když válčíš, tak se tvůj rozvoj většinou zbrzdí, takže to opravdu neni jen o válčení.

Add rozdíly mezi národy: Ty jsou především v jednotkách, každej národ má jiné co se týče obrany a útoku. A je důležité, jak je nakombinuješ.

Ikdyž netvrdim, že co se týče taktiky a propracovanosti boje, tak existují asi i lepší online hry. Ale v tom tvém článku je dost nepřesností a nepochopení.

travian (..., 03.05.2008, 11:47:08)
Lokutus: V tvých přípěvcích je spousta lží a polopravd. Nechce se mi sem všechno psát, ale třeba jak hodnotíš obchodníka. Píšeš že obchodník unese 500 surovin. To je sice pravda, ale je to pouze římanský obchodník. Galský unese 750, germánský 1000. Každý národ má taky rozdíl v rychlosti. To jsi tam ale nenapsal. A to byl je jenden příklad. A z těchto lží a polopravd jsi poskládal celý článek. Je vidět že buď to úmyslně nepíšeš a nebo jsi travian hrál pouze chvilku za římany a neznáš ho dobře.

(Aetika, 12.01.2009, 13:11:25)
Nějak ti z celé té recenze vypadl jeden dost podstatný bod. Nezapomněl jsi trochu na DIV SVĚTA?! Nebo jsi nikdy nehrál žádný server tak dlouho, abys zjistil, že nějaký Div Světa existuje? Vzals to nějak hopem celé. Národy nejsou v travianu jen proto, aby tam nějaké byly. Samozřejmě, že jsou v nich rozdíly. Germáni jsou např. nejofenzivnějším národem, jejich útočné jednotky jsou nejlevnější a nejrychleji postavené, ale když chtějí obranu srovnatelnou s ostatními národy je to pro ně dražší a méně výhodné. Římané na druhou stranu jsou zdatnými obránci, jejich opevnění dodává nejvyší bonus k obraně atd. Jde o různé kombinace. Nevím, co bys chtěl na tržišti dělat jiného než obchodovat. Travian není obchodní strategie. Když na tebe jde útok nemusíš sedět na zadku a čekat až přijdeš o armádu, ale to už ti tu někteří přede mnou poradili. A v Travianu NEzáleží JEN na tom, kde se objevíte na začátku hry. Daleko důležitější je, jak rychle se dokážete včlenit do aliance a jakou alianci se vám podaří zvolit. I v tom musí mít člověk trochu štěstí, ale zbytek je už na hráči. Opravdu nejlepší a nejzábavnější momenty se v travianu odehrávají v aliancích, při spolupráci a komunikaci s ostatními hráči. Nevím, proč se pouštíš do recenze, když jsi to viděl asi jen z rychlíku?!

(Jack Steel, 08.11.2009, 18:55:19)
je to fakt blbá hra byl sem vždycky farma je to nanic

(., 21.01.2010, 16:19:58)
Lokutusi smrdí ti KOULE :D

Malá obhajoba Travianu (jk33, 22.02.2010, 13:46:18)
Souhlasím, že autor recenze viděl tuto hru pouze z rychlíku a unikají mu podstatné věci, což může naznačit, že není dobrý stratég.

1) Startovní pozice: Není pravda, že záleží jen na tom, kde se objevíš. Není problém svou druhou vesnici vystavět někde v úplně jiné oblasti, kde není téměř nikdo, a je tam dostatek oáz. Takhle se stěhují i celé aliance nebo třeba osobní spojenci, aby byli k sobě blíž.

2) O jednotkách a jejich rozdílech tady někdo psal. Další aspekt jsou obchodníci, je možné je posilovat přes Obchodní kancelář, je možné posilovat útoční i obranní sílu jednotek a u každého hráče je tím pádem rozdílná.

3) Strategie se odehrává zejména uvnitř aliancí. Zřejme jsi nikdy nebyl členem pořádně fungující aliance, která by něco od Tebe vyžadovala. A strategie i kooperace je hodně důležitá když se aliance rozhodne postavit div světa. Tehdy musí čelit automatizovaným útokům z toho světa, musí mít připraveny zásoby obilí na živení několika stotisíc jednotek současně a dalších surovin na samotnou stavbu. Není to nic jednoduchého, a vyžaduje to strategii a kooperaci desítek lidí.

4) Pokud si hral ve čtyřech světech současně tak se nedivím, že Tě to unudilo. Já zásadně hraju jen na jednom serveru současně, a registruji se jen když se rozjíždí. A hru hraji v intervalu jednou za 2-3 roky, protože častější hraní by mě psychicky zabilo :-)

A kdo nemá rád dlouhou hru, může se přihlásit na speed server, kde hra trvá jen půl roku (normálně trvá rok a půl), a to se ještě dá zvládnout.

ako zrušiť podporu? (Alex-cool - Mail, 18.05.2010, 16:01:53)

Odpověď (ALIA, 06.09.2011, 18:51:04)
Hele ty o tom asi moc nevíš, co? Nazývat to primitivností může jen laik..
Pokud chceš, aby ses vyhnul útoku, pošli pár vteřin před armu někam jinam a po ji stáhni zpět..
Tak jednoznačné jako farma a farmář není. Hlavně proto, že kdo je farma, účet opustí. Také je popkař, neboli farmář, a hlavně offenziva.. ten kdo útočí, má vojsko, suroviny, a za ně další a další..
Vyhrává armáda, ne popka..

S pozdravem,

Tys travian neviděl ani z rychlíku (Dratwicz, 06.10.2011, 11:38:23)
PRO AUTORA TOHOTO POCHYBNÉHO ČLÁNKU:

Věř mi, že za měsíc jsi nemohl pochytit vůbec nic...
Že rozdíly mezi stranami jsou minimální? Viz. http://www.travian-help.cz...arody/

Taktik máš také spoustu, můžeš na vesnice soupeře poslat tzv. fake útok(např. jedním pěšákem), můžeš ho přes noc vyhladovět tím, že mu tam pošleš armádu na podporu, ...

Neber si tu hru do pusy, když o ní víš kulové

A zrušení účtu? To je naprosto jasné, proč to trvá 3 dny! Třeba si to ten člověk rozmyslí, třeba se mu někdo na účet naboural a dal mu ho zrušit, možná se jen překlikl a účet zrušit nechtěl, ... Možností je fůra, jen ty jsi netrefil ani jednu :D

(Lukas - Mail - WWW, 28.12.2011, 19:54:43)
Díky, zajímavé info:)



Přidání komentáře...


Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text: